långa listan … (kulturkollo revisited)

När vi tillsammans skrev på Kulturkollo så avslutade vi varje år med en mastodontlista och den sista där är från 2019, sedan skrev jag förstås en lista 2020 också. Det är riktigt kul att sammanfatta året och det är riktigt kul att återkomma till dem för att påminna sig!  Det är klart att jag ska knåpa ihop en lång härlig lista i år också. Det är en underbart salig blandning, hoppas ni orkar läsa till slutet! Mina kollokompisar: Ulrica, Helena och Linda är också med.

Årets mest oväntade: Att jag blev så berörd av Utvandrarna som remake. Jag har återkommit till den i tanken och är nu sugen på att läsa om böckerna. Och läsa biografin över Vilhelm Moberg.
Årets klassiker: Selma Lagerlöfs Kejsaren av Portugallien såg jag som teater på Stadsteatern och sedan läste jag pocketen som jag köpte när jag var på Mårbacka förra sommaren. Det var fint.
Årets föräldraskapsskildring: Nästan bra på livet av Conny Palmkvist var en särdeles fin läsupplevelse.
Årets fniss: Je m’appelle Agneta av Emma Hamberg. Så härligt livsbejakande om en kvinna mitt i livet!
Årets avslut: Åsa Larsson knyter ihop berättelsen om Rebecka Martinsson med Fädernas missgärningaroch jag är så imponerad över hur man kan förädla och förvalta deckargenren på ett sådant sätt.
Årets memoar: En ensam plats av Kristina Sandberg blev sommarens stora snackis, hon fick en osande recension och gränserna för litteraturkritiken diskuterades och flyttades kanske en smula. Jag tyckte mycket om den mycket utlämnande boken, där fanns så många saker som jag kunde identifiera mig i och ältandet var en så effektivt berättargrepp.
Årets historiska: Serien av Katrine Wessel som börjar med En ny tid  är härlig läsning och jag väntar redan på nästa del!
Årets blodigaste: Konferensen av Mats Strandberg – så underhållande och så mycket splatter!
Årets passarförallabok: En familjetragedi av Mattias Edvardsson är en säkert tips när man ska tipsa om en bok – passar precis alla både ung som gammal.  
Årets bokbranchsbok:
Mellan raderna av Johanna Schreiber. Feelgood på förlag är en fullträff.
Årets utmaning: Som alla år, att medvetet välja och läsa texter från alla världsdelar. Ett skralt år med författare från 25 olika länder men jag siktar på fler nästa år. Det är så berikande att läsa från hela världen.
Årets dystopi: Klara och solen av Kasuo Ishiguro – AI och framtidsskildring är vanligen inte min kopp te men den här boken fick mig att tänka till.
Årets återseende: Hej musik! Välkommen tillbaka i livet, jag har haft en lång period när jag bara velat ha det tyst, eller ha en ljudbok i öronen. Vågade mig på att börja sjunga i kör, hamnade på Så mycket bättre på TV och plötsligt så släppte ABBA en skiva – vilken nostalgitripp! Weeping Willows julskiva, bröderna Norén och en hel del Popsicle har fyllt mitt Spotifykonto och jag känner mig både ovan och glad.
Årets bokliga höjdpunkter: Med dårars envishet så har de de digitala bokcirklarna hållit igång. Stor eloge till de som fixat så att vi kunnat ses för att prata böcker trots allt.
Årets magplask: Vi fortsätter simma och simma i det här covid-träsket som verkar suga sig fast. Vaccinering, inställda resor, inställda evenemang och allt större isolering.
Årets lyckopiller: Dansen a la mellanstadiedisco som bara ville dansas när jag hörde Don’t Shut Me Down.
Årets debut: Allt vi inte sa av Sara Osman. Snygg samtidsroman som lovar mycket mer!
Årets novellsamling: Nya människor i fel ordning av Jonas Karlsson.
Årets konstupplevelse: En av årets finaste kulturupplevelser var utställning av Hundertwasser på akvarellmuseet i Skärhamn. Den glömmer jag aldrig.
Årets TV-serie: Några veckor i somras svullade jag Saknad, aldrig glömd och jag är så svag för brittiska cold-case serier.
Årets titel: Sorgen Lyckan, Livet. 

För den som har missat så har jag tidigare i veckan också publicerat några femettor: Topplistan, Biografier, Jorden runt, Spänning och Kultur  – kika gärna på dem också!