
Idag skriver jag på Kulturkollo! … Läs mer

Idag skriver jag på Kulturkollo! … Läs mer

Sorgen har ett minne av Nina Bouraoui är en ytterligt vacker bok om en döende far och författarens berättelse startar när fadern tas in på hospice. Närheten till döden väcker både minnen till liv som länge legat gömda och en stark önskan om att få säga allt det där som hon vill säga sin far innan han försvinner helt. Barndomens känslor av att ständigt bli övergiven av sin far, han var ofta på resa, och känslan av att det sista bandet med faderns hemland Algeriet kapas blandas med sorgsna stunder där hon inser sin egen dödlighet. Det faktum att hon inte har egna barn blir mycket konkret när generationen… Läs mer

Scholastique Mukasonga bor och verkar sedan många år i Frankrike men de böcker hon skriver utspelar sig i hemlandet Rwanda. Jag har tidigare läst Barfotakvinnan som är en biografi över hennes mor och Madonnan vid Nilen som är autofiktion och skildrar livet på en flickinternatskola. Nu var det då dags för den självbiografiska Inyenzi eller Kackerlackorna.
Hennes uppgift i den här boken är att berätta. Berätta om de 37 nära släktingar som mördades i massakrerna 1994, kanske är hin den enda som faktiskt kan göra det? Hon känner ett ansvar som överlevare och hon vill att de få släktingar som finns… Läs mer

Med Sniglar och snö fortsätter Agneta Pleijel sitt självbiografiska berättande och i den här boken får vi läsa om karriären som skrivande människa, dramatikern och kulturredaktören, den första i Aftonbladets historia. Kärlekslivet fortsätter att vara komplicerat och när hon bli mamma så förändras livet och försörjning och rutiner lägger sig som en filt över kreativiteten. Hon vill skriva annat än journalistik men vägen tycks smal, friheten lönen från Aftonbladet ger äts upp av alla de plikter som en stor redaktion för med sig. Hennes lojalitet till sina föräldrar bär också med sig ständig… Läs mer

Doften av en man är Agneta Pleijels mittendel i hennes självbiografiska trilogi och det är i den här boken som flickan blir kvinna. Hon lämnar sin mor och systrarna i Lund och reser för att studera i Göteborg. I en källarlägenhet i Haga prövar hon sig fram, studierna i litteraturhistoria och etnografi leder henne mot ett självständigt tänkande. Professorsdottern bär sin uppväxt som ett ok i de röda kretsarna som hon börjar umgås med och ständigt jagar henne de skuldkänslor som säger att faderns uppbrott från familjen kanske var hennes fel.
Tanken blir allt spänstigare och ändå kan hon inte riktigt… Läs mer

Unna dig att läsa Agneta Pleijel skrev Pernilla på ett_eget_rum och såklart skulle jag äntligen ta mig an den självbiografiska trilogin som börjar med Spådomen – en flickas memoarer. I den får vi följa barndoms- och ungdomstiden för flickan som är äldst i syskonskaran där pappa matematikern arbetar hårt för att göra karriär och där mamma musikern tar hand om de tre syskonen och vantrivs med det. Faderns karriär gör att de ständigt flyttar och hon har svårt att hitta vänner. Hon lever i böckerna och i drömmarna, skolan går bra men hon känner sig ensam och ansvarig för att föräldrarnas äktenskap… Läs mer

Till Carina Nunstedts självbiografiska bok Vi ses på andra sidan hör ett soundtrack med textrader ur låtar som gör att jag nynnar med. Hennes och hennes man hade musiken tillsammans, de hade skrivandet gemensamt och de hade ett innerligt förhållande fram till hans död. Det här är en bok som jag dragit mig för att läsa, hennes man dog i samma typ av cancer som M och sjukdomsförloppet var mycket likt. Med den skillnad då att hennes make Anders var sjuk under tre år och M levde drygt 5 månader med sin diagnos. I sin bok skildrar Carina livet efteråt, efter att maken dog en vacker natt i juni så skulle hon hitta… Läs mer

Fredagen rivstartade med en frukost som Selma Stories bjöd in till. Som alltid är det trevligt och en blandning av författare, en fin tygkasse och frukost bjöds. Katarina Widholm var där och pratade om sina böcker om Betty, ni som följer mig vet att jag gillar dem skarpt och Widholm berättade att del fyra är på gång. Sedan är det troligen stopp. Johannes Selåkers Fräls oss ifrån ondo hamnade genast i min bokhylla på Storytel, den verkar spännande. Annie Lööfs självbiografi Också Annie presenterades av henne själv och det verkar vara en fin personlig biografi. (Det som verkligen berörde var det … Läs mer

Efter M s död så var en av de böcker jag läste, och som verkligen skildrade hur det är att leva bredvid någon med en livshotande sjukdom, Marie-Louise Ekmans Få se om hundarna är snälla ikväll . Den är en bok jag rekommenderar till alla. Särskilt till dem som hurtfriskt uppmanar den svårt sjuke och dess anhöriga att kämpa. Jag lovar, alla kämpar. I Jag tror jag går in i hans rum och öppnar en väska till så får jag som läser ännu en enastående vacker skildring av hur det är att vara anhörig. Jag får vara med under G s allra sista dygn. Marie-Louise Ekmans text varvas med utdrag ur den unge Gösta … Läs mer

https://www.lindco.se/bocker/ett-ord-for-blod/
Ett ord för blod är en personlig och öppenhjärtig självbiografi som Faysa Idle skrivit tillsammans med Daniel Fridell och Theodor Lundgren. Berättelsen är Faysas men de namn som nämns i boken är alla ändrade, hon skriver inifrån sin familj som bor i Tensta där hennes bror är en av ledarna i ett av de gäng där våldskapitalet är stort. Hon skriver systerns, moderns och resten av familjens berättelse och hon skildrar en ensam barndom, hur hon i sin rastlöshet dras med i missbruk och ett medberoende där hon nästan går under när hon försöker ordna … Läs mer

Välkommen hit!
Jag är en bokbloggande speciallärare som läser, skriver och lever.
Och dagarna går.
Den här bloggen innehåller kakor. När du klickar dig vidare så accepterar du också att kakor hamnar på din dator, surfplatta eller mobiltelefon.

Senaste kommentarer