Flerspråkiga elever – Jim Cummins

Jim Cummins sätter med den *blygsamma* undertiteln på sin alldeles nyskrivna bok – Effektiv undervisning i en utmanande tid – ambitionsnivån högt. Han menar att det är av absolut största vikt att rektorer, lärare och alla andra som arbetar i skolans värld bestämmer sig för att använda evidensbaserad metoder i sin undervisning av flerspråkiga elever.
Boken är uppdelad på två huvuddelar, den första innehåller en gedigen sammanställning av aktuella forskningsrön kring flerspråkighet från Canada, USA, Australien, Finland och Sverige och den fungerar bra som en teoretisk grund. Del två är mer praktisk och beskriver samt ger exempel från verksamheter varit framgångsrika och där elever fått förbättrade resultat genom genomtänkt och språkinriktad undervisning.
Jag skulle valt ordet utbildning i stället för undervisning i rubriken eftersom undervisning för många fortfarande signalerar att det är något som ska läras ut – teach – friställt från att lära in – learn. Jim Cummins bok handlar om hur de två hänger tätt tillsamman och en av hans huvudteser är att skolans rum måste vara präglad av de elever som befinner sig där. Med respekt för allas olika kultur, religion och språk måste relationer byggas mellan de vuxna och eleverna. Lärmijöer präglade av respekt för varandra och där olika språk existerar sida vid sida spelar en avgörande roll för elevernas studieresultat. Han pekar också på det faktum att pedagogerna, både som individer och i ett kollegium, har stor möjlighet att utforma en undervisning som speglar sina egna personligheter och samtidigt ligger i linje med vad aktuell forskning menar.
Några sådana hållpunkter kring effektiv och framgångsrik undervisning som sammanfattas i slutet av boken är:
- koppla undervisningen till elevernas liv
- bekräfta eleverna identiteter
- uppmuntra eleverna och få dem engagerade i aktivt läsande och skrivande i alla ämnen
- uppmuntra eleverna att använda och utveckla sina flerspråkiga förmågor
- stötta förståelsen av innehåll med hjälp av bilder, undervisning i läsförståelsestrategier osv
- ge eleverna tillfällen att använda språk effektivt för att nå sina kunskapsmässiga och personliga mål
Leave a Comment