att läsa faktatexter – oumbärlig för alla lärare

Plötsligt blev bloggen fylld av lärarsnack. Så kan det gå när det skönlitterära läsandet är totalförlamat på grund av en dagbok av en viss herr Norén. Jag ska föröka läsa, men som ni ser gör jag det mesta för att verka upptagen med annat. Som att blogga om de fackböcker jag läst det senaste halvåret. Typ.

Adrienne Gears Att läsa faktatexter är en fantastiskt bra bok för alla som undervisar. Oavsett ämne, oavsett ålder på elever – det finns något för alla att använda redan imorgon – undervisning i kritisk och reflekterande läsning blir allt viktigare i dagens samhälle. Boken bjuder en perfekt balans mellan teoridel kring läsnings och läsförståelse och praktiska, handfasta tips. Gear presenterar en modell för undervisning i förståelsestrategier och den bygger på cirkelmodellen som jag skrivit om många gånger förut. Kort går det ut på att ämnet för faktatexten väljs utifrån aktuellt tema i valfritt ämne. Läraren modellerar, vägledd gemensam övning följer som leder fram till självständig övning, tillämpning och utvärdering. Hon presenterar verktyg för närläsning, stödstrukturer för ökad förståelse och går systematisk igenom olika läsförståelsestrategier.

Trots att jag läst ett gäng böcker i ämnet så väckas både tankar och lust att sätta fart men praktiskt arbete. Jag rekommenderar den här boken till alla lärare!