terminen i åk 5 avslutades med dikttoppen

Klart jag hittade dikten som var evig vinnare på Rönnängs skola på 70-talet. M kunde den fortfarande typ 35 år senare …

De flesta som följer mig här på bloggen vet säkert att jag nu ska lämna skolan där jag arbetat ett gäng år och bege mig ut på nya utmaningar. När man ska flytta så börjar man städa och när man börjar städa hittar man grejer. Två uppsättningar inplastade kort som jag använt många gånger! En uppsättning är arvegods från B som jag samarbetade med när vi skulle jobba med dikter på skolan i Kungälv (nu snackar vi 90-tal …). Det var i melodifestivalstid och min man M berättade om att han genom hela mellanstadiet hade en återkommande aktivitet som hans lärare på 70-talet kallade veckans dikt. Vi (jag och B alltså) modifierade grejen och med inspiration från musiktävlingen så skapades Dikttoppen. Mängder av dikter samlades ihop och kort tillverkades. 

Det går ut på att det i klassrummet finns ett antal dikter på kort som läraren eller eleverna väljer, tränar in och läser upp. Varje dag tävlar två dikter och den som flest i klassen gillar går vidare till nästa dag. Ny utmanare vald av lärare eller elev som deklameras osv ända till det finns en vinnare på fredag. Ny vecka – ny omgång – ny fredagsvinnare och när man har typ 4 vinnare så planerar man som lärare ett sjok undervisning kring just de texterna. Jobba med ordförrådet, tolka innehåll, närläsa, skapa ljud och bild till, koppla konstbilder till eller demontera formen och se vilka olika trick författarna har använt – möjligheterna är så många. Utifrån ålder och klass så gör man förstås olika. Skrivande av dikter passar mycket bra att bygga på med. Och sångtexter och sådant som eleverna själv hittar när de börjar få upp ögonen för poesi. Och

sedan är det då final. Högtidligt läses alla finalisterna upp av hugade elever som fått förbereda sig, eleverna röstar och motiverar varför de valt just den som de valt. (Fattar ni hur mycket av det centrala innehållet man får med i ett sådant här tema …) I åk 5 innan jul gjorde de två klasslärarna där jag jobbar en variant och jag var förstås nyfiken på resultatet.

Häpp.

Jag presenterar de två vinnarna: 

 

Nu tar jag med mig en uppsättning kort. Den andra blev gåva till lärarna på Gamle. Jag tror de kommer att bli använda igen och igen.