språkutvecklande arbetssätt i alla ämnen

Idag är den första dagen på den nya terminen för många lärare och jag ska passa på att tipsa om en bok som passar bra att använda i fortbildning. Tiia Ojalas handfasta metodbok Språkutvecklande arbetssätt i alla ämnen är en snabbintroduktion till språkutvecklande undervisning. På 141 effektiva sidor går Ojala igenom både en kort teoretisk bakgrund och laddar på med ett stort antal strategier och metoder som kan användas/prövas direkt. Boken vänder sig till alla som undervisar elever som befinner sig i språklig sårbarhet, oavsett om de är nya i det svenska språket eller har andra utmaningar som gör att de har svårt att använda språket som tankens redskap. Boken innehåller 4 delar: Nyanlända och flerspråkiga elever, Språk- och kunskapsutvecklande undervisning, strategier för att träna läsförståelse samt strategier för att träna skrivande och varje del har tydligt uppdelade kapitel som avslutas med reflektionsfrågor.

Exemplen som redovisas i boken kommer från många olika ämnen och är främst hämtade från mellan- och högstadiet. Ojalas utgångspunkt i sin bok är den som jag ständigt predikar i de kollegium jag verkar. Alla lärare är språklärare. Punkt. Att, oavsett ämne, förflytta sig språkligt från vardagsspråk till skolspråk till ämnesspråk till akademiskt språk är ett hårt arbete och för några elever behövs det extra mycket och tydlig stöttning. Stödstrukturer som hjälper till, modellerande undervisning och kognitivt utmanande uppgifter är några av de olika kapitlens innehåll och det här är en bok som kan passa för många arbetslag att läsa och reflektera kring. Kapitlen har tydligt avgränsat innehåll varför det också säkert fungerar bra att välja bara en del, eller ett kapitel.

Man kan se ett webbinarium här.

Bildkälla: Gothia kompetens