TOLV – tolv texter om tolv klasskamrater som är tolv

Hur kan det egentligen vara att vara tolv år gammal? Det gestaltar Lisa Bjärbo, Johanna Lindbäck och Sara Ohlsson fint i kollektivromanen TOLV. De tolv korta texterna har var och en huvudperson och texterna kan läsas i ordning som en roman med tolv berättarröster eller som enstaka noveller. Det som är gemensamt för de tolv barnen på väg att bli ungdomar är att de alla går i samma klass. Texterna berör livet som det kan vara i slutet av mellanstadiet med vänskap som får fnurror på tråden, sociala medier som bekräftar och skapar missförstånd, rädslor, känslor av utanförskap, tankar på kroppens förändring, musik, förälskelse, husdjur, minecraft, kläder, smink, filmkvällar, skilda föräldrar och jobbiga syskon. Och allt där emellan. Eleverna går i samma klass men utanför skolan lever de olika typer av liv och författarna har vävt in många olika saker i texterna som man kan spinna vidare på under och efter läsning.

De har själva gjort en mycket matig lärarhandledning med uppgifter som kan användas precis som de är eller ge inspiration till samtal och uppgifter som passar just den grupp man undervisar. I lärarhandledningen hittar man också ordlistor som kan passa bra att använda innan läsning, diskussionsfrågor som uppmanar till eget tänkande utifrån de händelser som eleverna är med om och jag gillar att texterna är relativt korta. Det bjuder in till stora möjligheter att jobba aktivt med dem. Jag möter ofta lärare som efterlyser noveller, till dem ska jag nu säga att här har ni nyskrivet som passar för åk 5 och eventuellt början av HT åk 6. Mycket elevnära innehåll, korta texter som gör att man kan läsa och också bearbeta text under en lektion. Det här är en kollektivroman/novellsamling som känns samtida och med situationer som ofelbart uppkommer i de flesta klasser.