vinter – igen!

Nytt klassrum och samma gamla vintertema. Veckorna mellan jul och sport passar så väldigt bra att ägna åt tema Vinter. På min hylla har jag dukat fram bilderböcker som jag ska högläsa, samtalsbilder och ett gäng uppgifter. Nu jobbar jag med väsentligt språkstarkare elever än tidigare år så det kräver nytänk på flera sätt. Ett är ändå konstant – jag högläser Vanten och jobbar med att skriva meningar om bilder ur den. Jag har jobbat med sagan så många år och alltid är det ett nytt upplägg och nya idéer som dyker upp. Ingen grupp är ju som bekant likadan och när man som jag jobbar med de elever som behöver lite extra så måste man vara flexibel och påhittig. 

Som uppvärmning har vi tillsammans lagt några läsormar med vinterord och varianten med enkla meningar var precis lagom för eleverna i gruppen. När de skulle lägga själva så jobba de flesta med ormen som bara innehåller ord. Tillsammans kan vi mer – när man tränar på egen hand vill man gärna känna att man lyckas. 

”Som av en händelse” så återkommer några fraser och ett gäng ord som förknippas med vinter och just de djur som också förekommer i sagan och lektion två under veckan så återberättade vi sagan med hjälp av bilderna. För många av mina elever är det en riktig utmaning att återberätta och få ihop kronologisk ordning. 

För de som blev klara fanns det nypkort att utmana sig med. Nästa vecka blir det ny take på snögubbeuppgift och därpå så är det skridskodag. Jag samlar material och bygger nya lektioner för fullt!