kärlek och anarki – drama i förlagsmiljö

På allas läppar i mina flöden den senaste veckan har Netflixserien Kärlek och anarki varit. Nu har jag kollat de 8 avsnitten och visst är det underhållande, särskilt om man är sån där människa som läser, hänger på bokmässan och följer förlagsfolk i sociala medier.

Miljön, det pretentiösa förlaget som behöver moderniseras, gör att man småler mest hela tiden. Den nervösa förlagschefen som spelas av Björn Kjellman är fenomenal och Reine Brynolfsson som förläggaren som ser verk före person är på pricken. Den unga kvinnliga förläggaren som spelas av Gizem Erdogan skall bredda utgivningen med sin feministiska blick oroar sig mest för att säga man istället för en och dit kommer då Sofie. Hon lever ett mycket ordnat liv i kärnfamilj, townhouse centralt i Stocholm och en karriär som pekar rakt upp. Inget fattas, fasaden är intakt. Max, den unge IT-killen, bor i kollektiv och lever ett liv väldigt olikt Sofie.

Upplägget där framtidskonsulten Sofie och Max likt Fideli och Farornas konung utmanar varandra på att bryta de sociala normerna är charmigt och snart skapar leken ringar på vattnet som ingen av dem kan förutse.

Svensk dramakomedi av bästa sort!