välkommen till julbyn!

Det är sista vardagen innan första advent och jag har packat upp en julby tillsammans med mina yngsta elever. De stora a-ar och o-ar när de kommer in i det mörka rummet och får syn på fönsterbrädan också men främst är det de små eleverna i första klass som skall jobba med just den här skyltningen. Bokstaven för veckan är Ä och vi jobbade med ordbilderna är, här, där. Eftersom många av de yngsta behöver bygga ordförråd samtidigt som de lär sig att läsa och skriva så passade det väldigt bra att ta fram kartongen med julbyn. Köpt på loppis för en liten peng så passar den utmärkt såhär veckorna innan jul. Vad är det i kartongen? Jo, här är, där är, jag ser, vi ser … Hus och tomtar och hundar och barn och julgranar och julklappar och ett hundspann med släde och tomtefar. Lektion ett packade vi upp och samtalade om alla delarna och lektion 2 skrev vi meningar med ett fotografi som extra stöd. Många av eleverna har svårt att få till läs- och skrivriktning och inkodningen av ljud är knepigt när man inte har vokalljuden klara ännu. Mycket lyckat. Arbetet kring julbyn ska gå vidare med arbete med bilder från Jul i Bullerbyn och Byn som glömde att det var jul. Kanske blir det lite Pippi firar jul också.

Det har inte blivit särskilt många lärarinlägg den här hösten, jag har helt enkelt inte haft energi för att vara särskilt påhittig alls. Det är synd för den kreativa delen av yrket är den som jag gillar mycket, jag är så funtad att jag trivs i någons slags problemlösningsfas där man får använda hela skallen, också kreativiteten. Observera och fundera över var eleverna befinner sig, finna på ett sätt att skapa engagemang och lust och så envist arbete med det som behöver tränas – det funkar väldigt ofta.



För ”mina” elever är handalfabetet ett stort stöd. De ljudar både med munnen och handen.
Här skriver H HUS.