bloggen i undervisningen – självklart!

Bloggen är sakta men säkert på väg in i skolan och den är säkerligen här för att stanna. Jag själv startade min första bokblogg med elever 2007. Eleverna gick då i fyran och vi höll igång bloggen fram till sexans slut – det blev en fantastiskt rolig resa. Vi skapade tillsammans en sida med boktips där vi ordnade tipsen efter genrar och det där med blogg föll särskilt flickorna i klassen på läppen. Via klassrådet blev de så engagerade i designen på bloggen, hur man skulle skriva kommentarer så att alla fick uppmuntran och läsningen fick en rejäl boost. Alla utvecklade dessutom sitt skrivande och sin förmåga att reflektera över böcker och ganska många elever skrev boktips flera gånger i månaden. I början med hjälp av en lathund som jag gjort men sedan allt mer kreativt. Var och en skulle skriva minst ett boktips per termin och kommentera sina kompisars tips varje månad. Som en morot hade jag boklotteri på skänkta ungdomsböcker där varje inlägg genererade en lott, sista dagen i månaden drog vi bland alla lotterna och vinnaren fick välja en bok.

Just idag har jag varit på en inspirationsstund kring bloggar i undervisningen och lyssnat till Liza Greczanik, pedagog från Lund som du hittar på bloggen Språkmakargatan. Hon visade oss många olika typer av bloggar med olika syften och jag fick som vanligt tusen idéer. Hoppas på att genomföra en eller två sådär… Alla ämnen kan ju använda bloggen som verktyg men för min del så är det väl ändå svenska som ligger närmast. När jag nu har yngre elever fick jag så’n lust att filma boktipsen som de ger sin kamrater på onsdagarna. Grymt charmiga är de. Ska verkligen suga på den!

Finns där några kollegor ute i cyberrymden som använder bloggar i undervisningen? Hur gör ni? Vad gör ni? Tipsa!