
Grattis till vinsten i Sveriges Radios Romanpris! Jag har laddat ned på min platta och måste genast läsa om de tre pojkarna i Jonas Bruns Skuggland. Genast.
Har ni andra läst?… Läs mer

Grattis till vinsten i Sveriges Radios Romanpris! Jag har laddat ned på min platta och måste genast läsa om de tre pojkarna i Jonas Bruns Skuggland. Genast.
Har ni andra läst?… Läs mer
![]() |
| Gustav Wächter |

Ytterligare en novell lyssnad på via Storytel – den här gången en drömlik spänningsnovell av Arne Dahl. Det är Jan Arnald själv som läser upp sin text och jag gillar att författarna själv ofta gör det. Det lägger på ett lager till ovanpå.
Migrän handlar om en man som får ett migränanfall samtidigt som han läser en roman av Arne Dahl. Vi har alltså en man som läser en novell som han skrivit som handlar om en man som läser hans roman, lite Paul Austervarning här…
Mer om handlingen blir det inte här, däremot är beskrivningen av migränanfallet med hallucinationer, drömmar, smärta och total… Läs mer
![]() |
| Riktigt hur Mörkersdottirs satsning på e-noveller ser ut vet jag faktiskt inte. För de som vågar är det bara att klicka sig till ett förlag som enligt hemsidan … är nischat på fantastiklitteratur.
Jag vill ge ut mörka, spännade, övernaturliga berättelser som ger en verklighetsflykt.
– en novellvåg i bokbloggarhavet –
|
… Läs mer

Anna Carin Collin har skrivit den korta lilla novellen Strax innan de åt melon. Den handlar om pappa och dotter som är på charterresa och pappan inser plötsligt att dottern inte längre är fyra. Hon är sjutton och snart vuxen och kan och vet massor om en värld som rör sig allt längre från faderns.
Hois förlag ger ut ett helt gäng noveller som e-böcker och jag har nu läst fyra av dem. De är inte riktigt min smak men kan säkert passa någon annan. Noveller att läsa i mobilen eller på plattan är lättillgänglig litteratur som jag rekommenderar. En novell i mobilen kan göra den tristaste busstur till en mysig stund.… Läs mer
Nyutgåva både i pocket och som e-bok av serien om polisen Maria Wern – klart jag ska läsa! Stum sitter guden heter debuten som har mer än 10 år på nacken och visst märks det att det runnit mycket deckarvatten i Sverige under den tiden, där är några grepp som använts några gånger för mycket för att det nu ska kännas fräscht. Jag har till exempel väldigt svårt för att polisens egen familj blir så inblandade i brottet. Dessutom känns sökandet efter telefonkiosker, kriminalteknikernas jobb utan datorer osv väldigt länge sedan. Trots det så är det en spännande historia, jag rycks med
Jag skrev imponerande och deprimerande på twitter om Johanna Ekströms novellsamling Vad vet jag om hållfasthet och det är ord som jag står fast vid också såhär några dagar efter att jag läst klart. Hennes noveller är så skickligt skrivna, komponerade med språk och stil som de vackraste klassiska stycken. De är symboliskt laddade, dialogerna är meningsbärande och rytmiska och tematiken helt konsekvent genomförd. Jag får möta människor som är sköra, vilsna, utsatta och som lever i mellanrummet mellan dröm och verklighet och jag blir deprimerad. Inte särskilt engagerad i deras öden

Nu i ro, slumra in,
allra kärestan min,
låt en ängel ta din hand,
bort till drömmarnas land,
och låt tankarna fly,
till en ny dag ska gry.
Och en ängel du ser,
när i drömmen du ler,
som i lysande prakt,
vid din säng står på vakt,
och med kyss på din mun,
vaggar hon dig i blund.
Hoi förlag har lyckats med att få mig att läsa en novell med ordet skräck utanpå, bara det kan ju göra mig skräckslagen. Alla som läser min blogg vet att jag inte gillar att bli rädd. Mardrömmarna kommer som ett brev på posten och den här berättelsen är i sig en mardröm,… Läs mer

Stamtavla heter dagens novell och jag lyssnar till den på väg mot sopsorteringsstationen. Karin Ström läser själv sin fina text och jag kan nästan inte förmå mig att pausa ens när tidningarna ska slängas. Maria är storasyster, Daria lillasyster och de är båda konstnärer, konkurrensen har alltid funnits där mellan systrarna och det blir ett konstverk som ställer allt på sin spets.
Diskussionen kring hur konstnärer eller författare använder sina familjer, sina vänner eller ovänner i sina verk är ständigt aktuell. Var går gränsen för den konstnärliga friheten? Finns det ens en sådan?
För Maria… Läs mer

Visst har vi alla en Ove inom oss? Ett drag av den där personen som tycker om ordning och reda, det var bättre förr och som ägnar både tid och energi åt att förfasa sig över andras fel och brister. Frågan är väl bara hur mycket man släpper fram den där Ove i sitt liv?
Ove är 59 år och han har just blivit pensionerad från sitt arbete, han har ordning på sin verktygslåda och kör Saab. Ove är änkling och helt ensam. Livet har passerat och lika metodiskt och omsorgsfullt som han levt, lika metodiskt och omsorgsfullt planerar han sin död. Det är bara det lilla problemet att människor i nöd kommer emellan. … Läs mer

Välkommen hit!
Jag är en bokbloggande speciallärare som läser, skriver och lever.
Och dagarna går.
Den här bloggen innehåller kakor. När du klickar dig vidare så accepterar du också att kakor hamnar på din dator, surfplatta eller mobiltelefon.

Senaste kommentarer