bokfrågan: vilka böcker ”tvingades” du läsa i skolan?

Helena ställer bokfråga och jag kan inte låta bli att skriva några rader. Jag själv tillhör dem som inte fått läsningen sabbad av tvång i skolan utan som tvärt om har skolan att tacka för mitt läsintresse. Fantastiska fröknar som lät mig låna kassar av böcker, sköta skolbiblioteket och uppmuntrade. Sedan läste jag otroligt mycket som jag inte förstod, mängder av klassiker och annat som jag fattade noll av. Det kan jag ärligt säga. Förträffligt ordförråd fick jag på köpet och skada tog jag inte alls.

Först på gymnasiet minns jag några romaner som jag fick kämpa mig igenom, bland annat Gösta Berlings saga. Den har jag faktiskt inte läst igen. Serien om Alberte av Cora Sandels gillade jag sådär då, men har läst igen och älskade. Om jag ska vidga frågan lite till läsning i skolan i allmänhet så är det en av mina hjärtefrågor. Alla vi som arbetar i skolan måste se till att eleverna möter mängder med litteratur, får läsande förebilder och lär sig att prata om litteratur med varandra. Och att läsa.

Det betyder inte att jag menar att alla alltid ska få läsa det som de vill. Att utmanas i sitt läsande, att få smak på nya sorters texter, få en bred bildning är också viktigt och min erfarenhet är att det går att jobba med skönlitteratur på så många sätt att det blir lockande och intressant för de allra flesta.

Ska minsann skriva ett långt inlägg om ämnet snart. Vilka är era bästa tips för att locka barn och ungdomar att läsa?