dagens spaning: hallå förlagen – ni biter er i foten!

Eller i svansen, eller i handen eller vad man nu ska säga när ni gång på gång skickar ut recensionsexemplar till bloggare som skriver av baksidetexten och sedan klickar på publicera. Har de ens läst boken undrar man ibland? Nu ska jag sticka ut hakan lite och kanske provocera en och annan. På bokmässan deltog jag i ett samtal som handlade om just relationen mellan förlag och bloggare och jag skulle önska, som jag också framhöll där, att förlagen kollar av bloggarna en smula innan de hoppar på samarbete. För inte ska vi hymla med att bokbloggarna är en del av marknadsföringen för en bok, en kanal ut till läsarna? Då skulle jag, om jag var förlag, också se det som en sådan och vara lite noga med att välja var jag ville synas. Jag skulle kolla upp inriktning på bloggen, besökarantal och kvalitet på inlägg. Det skulle vara en vinnasituation för alla, både förlag och bokbloggare, eller?
Är jag på fel spår här eller vad tycker ni andra i blogosfären?