ett hem om det är gott
Mikaela Willmers Ett hem om det är gott börjar med att Lia får ett samtal, hennes mamma har brutit höften och behöver hjälp. Lia, som bor i Stockholm och är en framgångsrik författare, lämnade sin hembygd för 25 år sedan och har inte återvänt. Nu bestämmer hon sig för att resa från flickvännen Gabi, skrivandet av den nya boken som går sådär och framträdanden som ska sälja hennes böcker och återvända. Huset som möter henne är förfallet och fullt av skräp, mamman avvaktande och relationerna i familjen katastrofala. Ändå finns något som lugnar, skogen och det vardagliga jordnära gör Lia gott samtidigt som det river upp minnen som gör ont att konfronteras med. Det här är en berättelse med extra allt, jag gillar verkligen hur Lia återkommer till sin barndom och ungdom, hur den påverkar relationer både i familjen och i kärlekslivet men det blir lite för mycket olika händelser för att kunna landa i Lia och hennes livsvärld. Det finns många trådar i boken som jag skulle velat stanna längre i.



Leave a Comment