Lärartankar: Writing Power – Adrienne Gear

Har man läst och kanske prövat att arbeta med metoderna kring läsförståelse som Adrienne Gear presenterar i Reading Power 

så känner man väl igen sig i Writing Power. Adrienne Gears nyöversatta metodbok kring skrivande har underrubriken: Undervisa i gemensamt och enskilt skrivande. Hon presenterar hur man systematiskt kan arbeta med skrivande från den allra fösta dagen i skolan. Hon utgår från skönlitteratur, i den svenska utgåvan har Sofia Malmberg, bibliotekarie, valt ut aktuella och lämpliga titlar som kan passa att använda.

Utöver inspiration från skönlitteratur använder Gear sakprosa, poesi och det personliga narrativet som stoff i sin undervisning. Hennes lektioner och stödstrukturer blandas med teoretiska resonemang och hon återkommer i den här boken till de lådor som hon tränar eleverna att kategorisera texter i. Minneslådan används huvudsakligen till det personliga narrativet och Gear ger förslag på både struktur, skrivmetoder samt det språk som utmärker genren. Likadant med sakprosatexterna som kopplas till faktalåden och de skönlitterära  texterna som kopplas till fantasilådan. Poesin kan kopplas till alla lådorna. Strukturer, skrivmetoder och textspecifikt språk är mycket tydligt åskådliggjort i den här metodsamlingen och jag kommer absolut använda den i mitt arbeta både med elever och som inspirations och diskussionsunderlag tillsammans med kollegorna.

I mitt arbete i skolan så ser jag att stödstrukturer, tydliga exempeltexter och ett systematiskt arbete med skrivande verkligen stöttar och hjälper elverna framåt. Där måste finnas en tanke med innehållet, konkreta mål för form och ett sammanhang som på något sätt berör eleverna. Något som jag själv ibland nästan glömmer är det där med läs- och skrivglädje. Man får inte glömma att det gemensamma och strukturerade skrivandet också måste kombineras med fritt skapande och där inspirerar Adrienne Gear också. Hon jobbar med rykande pennor, jag jobbar med ”välj en bild” och snabbskriv eller berätta vad som händer sedan. Något som jag ofta använder i mitt arbete är bilderböcker där text eller bild används var för sig eller tillsammans och jag blir så pepp på att använda Gears metoder i höst. Hon har också tydliga matriser för bedömning, förslag på hur man kan arbeta med skrivprocessen och hur man kan lyfta in skrivundervisningen i alla skolans ämnen. Ni hör, det här är en bok för mig och för alla de pedagoger som vill utveckla sin skrivundervisning!

Bildkälla: Natur & Kultur