Klassiker i blindo: Breakfast at Tiffany´s

Under rubriken ”Klassiker i blindo” gör bloggen det omöjliga, nämligen tar sig an böcker om vilket allt redan är skrivet, av generationer av litteraturdoktorander dessutom. Här görs dock en dygd av vår dåliga allmänbildning och läsningen sker i blindo, dvs utan googlande och läsande av eventuella förord. Istället tar vi i efterhand och kollar Wikipedia för att se om vi fattat rätt.

Läsupplevelse:

Truman Capotes Breakfast at Tiffany´s visar sig vara en novellsamling med Breakfast… som en inledande långnovell eller kortroman (knappa 100 pocketsidor; välj benämning själv). Holly Golightly är en nittonårig lycksökerska som delar trappuppgång i ett New York-brownstonehus med berättarjaget och lever på sina många äldre manliga beundrare. Gradvis uppstår vänskap och kanske kärlek mellan Holly och berättaren, en ung spirande författarbegåvning. Det är under kriget och man kan gissa att det finns ett självbiografiskt element. Boken är utgiven 1958. Efter Breakfast… följer tre noveller – en om en prostituerad Haitisk flicka, en om vänskap mellan två interner och den sista en betraktelse över en jul från barndomen. De två förstnämnda tar upp teman från Breakfast… medan den sistnämnda handlar om vänskap mellan en pojke och en äldre kvinna, bägge befinnande sig i samma beroendeställning till sin familj hos vilken de bor på nåder. Även denna är faktiskt ett tema som finns i Breakfast… till vilken vi återvänder nu.

Holly Golightly var en lycksökerska skrev jag, men det är en gravt förenklad stämpel. Gradvis får läsaren veta hennes bakgrund och med den förståelse för hennes agerande. Holly följer en plan och  agerar rationellt kan man säga, men faller offer för sina känslor som vi andra. Det är ett vackert porträtt och samtidigt en bild över ojämställdhet. Det finns en frågeställning likadan som den i den efterföljande Tahitibaserade novellen om ett kvinnligt moment 22 där det urbana moderna samhället bara erbjuder en annan typ av (flagnad) gyllene bur jämfört med de mer gammaldags uttalade könsrollerna. Sedan handlar det om svek kontra lojalitet – Holly råkar dubbelt illa ut på grund av en lojalitet som hon liksom kärlek inte är fri från trots att hon försöker resa helt utan bagage.

För att summera innan vi tittar i facit: Människan är ett offer för sina mänskliga goda sidor – kärlek, lojalitet, empati – hur mycket vi än försöker vara rationella och själviska. Sedan har jag visst inte skrivit att jag tyckte om boken, vilket jag gjorde. Noveller är noveller och trög som jag är lyckas jag aldrig riktigt fatta tycke för en sådan på samma sätt som en roman, men Breakfast… är tillräckligt lång och en riktig liten pärla som inte blir sämre av att man får en bra dos cool New Yorkiana på köpet.

Facit:

Wikipedia skriver mest om vilka kända tjejkompisar Truman Capote baserat Holly på (eller alternativt, att den handlar om hans mamma). En klar besvikelse för Gästbloggaren som ville få bekräftelse på sitt superintelligenta kondensat av historiens innersta kärna. Klickar man sig vidare från Wikipedia hittar man dock en ”study guide” som tyvärr får det superintelligenta kondensatet att se ut som trivial amatörpsykologi. Istället är det trygghet vs frihet som lyfts fram som huvudtema, tillsammans med betraktelser över olika typer av kärlek och att kärlek utan sexuell eller ekonomisk vinning för någon av parterna är den som har störst möjlighet att överleva. Sedan finns det även symbolik runt årterfödsel och en diskussion runt konstens kommersialisering. Mest intressant kanske är punkten om historieberättande vs ”sanning” och hur Capote varnar läsaren för att missta hans berättelser om Holly för sanningen.

/Gästbloggare M